Tea - csésze

2008.01.31. 15:19

                  Hatféle kék létezik

Megyek az autóban, hallgatom a híreket, mint ti. Politikusok, szervezetek, emberek sokasága. Panaszáradat, elégedetlenség, frusztráció, tömeg. Ez a cikk is a vélemények hordaléka között úszik le a napi-heti hírfolyón. Mintha mindenkinek a konfrontáció lenne a fő foglalkozása.

Nekem most mégis jó. Mindennapi utamnak két végpontja alakult ki. Haza és tea. Tea és haza.

Most küldök nektek hozzá egy teáscsészét. Teáscsészén ti olyan csészét értetek, amibe teáskannából teát lehet tölteni. Én olyat, amiben teát lehet készíteni.

Chawan  a neve és a Ming dinasztia előtt, a XII. századig ez látta vendégül a teát.

  Így vették át a koreai keramikusok is. Az eredeti koreai raku csésze méreteiben és megjelenésében is a kínai tenmoku (tian mu: mennydörgés) csészékre támaszkodott, meglehetősen kicsi volt: 6-7 cm magas, 8-10 cm széles. A XX. sz. elejére a kínai-japán oda vissza hatás végül nagyobb méretű, 9-10 cm magas, 15-16 cm átmérőjű tál nagyságú eszközzé dagasztotta a koreai csészéket, ami egyszerre hasonlított a zen kolostorok étkezőedényeire és teáscsészére. A koreai teaszertartás máig a legerősebben vallásos  jellegű rituálé, amiben az animista, temészetimádó, egyszerűsítő jegyek keverednek ezoterikus buddhista elemekkel. A cél itt sem más, mint a teát a lehető legkevésbé elvont, leginkább természetes, testet és szellemet egyesítő állapot udvarába vonni. A résztvevő eszközök között vas, vagy kerámia vízmelegítőt, kisebb csészéket és egy központi csészét találunk. Ez az állapot tisztult le a japán teaszertartás chawan teacsészéjébe. Egy teaszertartás végső soron a csészében kezdődik és végződik, csak a csésze marad, a tea és én. Vendéglátó és többi vendég mind elmúlik a félhomályban és mind engem támogatnak. A mai japán teaszertartásban több, mint ezer év teakészítési hagyománya él tovább ugyanabban a csészében, de már teljesen más teával.

A teáscsészék mérete tehát változékony, de végül is kézben, (vagy két kézben) marad. A máz azonban végtelen változatosságú. A teáscsészék a rakuban testesítették meg leginkább a tea kerámia formáját. A raku eredetileg a Kyoto mellett bányászott samottos agyagot jelentette, amit a szegény koreai bevándorlók tetőfedésre alkalmas cserép készítésére használtak. Mivel kemencéik tökéletlenek voltak, ezért az égetés alacsonyabb hőfokon, hirtelen történt, a készre égetett anyagot pedig a levegőn, vagy a földbe ásva hűtötték. A hirtelen felmelegítés, lehűtés az alapagyagra vitt mázat a pillanat múlékonyságában, előre nem megtervezhető mintában "ragasztja" az agyagra. Az első raku készítő a legenda szerint Chojiro volt, akinek Sen-no-Rikyu, a chanoyu, a japán teaszertartás legnagyobb mestere adott "művészeti" instrukciókat a technika kifejlesztésében, sőt ő maga is részt vett a munkában. A Japánt újraegyesítő nagyúr, Toyotomi Hideyoshi 1598-ban adományozta a raku nevet a családnak, amit az azóta a XV. generációban visz tovább. 

       Termékeny, mint egy hullám.
  Frederic Pagace Mulhouseban szépművészeti, Strasburgban iparművészeti tanulmányokat folytatott, majd jó ideig grafikusként  és programozó grafikusként dolgozott. Különböző képzőművészeti ágak után a kerámia lett az otthona. Mai kerámiaműhelye a koreai és nyugati iskolák szintézise, a japánok pedig a fejüket csóválják. Az alapanyag kavicsos agyag, amit egy, vagy két alapmázzal kezel és éget, erre viszi fel a főmázat, vagy további mázakat. A máz, akár földszerűen rögös, akár színes, szinte mindig üvegszerű borítást kap. Sok stílusjegy bukkan fel, a kérgesen anyagias shino, a nemesen matt hagi, az egyedien töredezett raku, felvillannak a shigaraki morzsái és nem tudunk nem emlékezni az amerikai raku szép napjaira. A művész kiállítási anyaga zavarbaejtően sokszínű - megfoghatatlan.

- Honnan táplálkozik ez a kaleidoszkóp? - kérdezem tőle - és ami leginkább foglalkoztatott:

- Mivégre a méreteknek ez a kavalkádja, hiszen felbukkannak itt óriás méretű és egészen kicsiny csészék is.

- Nincs sem koncepcióm, sem stílusom. Abból a számomra sokat jelentő feltételezésből indulok ki, hogy minden ember egy kis univerzum, egyedi teremtmény, pontosan úgy, ahogyan azok a tárgyak, amiket kézbe vesz. Minden csészém külön-külön készül kézzel és a máznak nincs "értelme". Nem szeretem az egységesített dolgokat, a tömegnek szánt termékeket, a dologok manapság túlságosan hasonlítanak egymásra. Amikor a felületet megdolgozom, tulajdonképpen egy tájat formázok, így minden alkalommal, amikor kezedbe veszed a csészét, újabb részletét fedezheted fel ennek a tájnak. Amennyire fontos a kerámia és a máz textúrája, olyannyira fontos az is, hogy mi emberek, amikor kézbe veszünk egy tárgyat képesek legyünk felfedező utat tenni. Hozzá kell tenni, hogy egy teáscsésze igazi arca, csak jónéhány hónap használat után kezd kirajzolódni, amikor a tea csersavai kapcsolatba lépnek a felülettel és külön játékot kezdenek el játszani. Türelmesnek kell lenni magunkkal és a kézbe vett tárgyakkal is. Ugyanez vonatkozik a tárgyak méretére is. Azok organikusan függnek össze egy tárgy létével. Léteznek történelmi hatások, de a végső alak, csakúgy mint az alapforma és a rákerülő mázak mind a pillanat művei. Hozzá kell tennem, hogy egy-egy csésze akár tíz, sőt tizennyolc egymást követő égetésen is "átmegy", amik ugyanúgy, mint a felvitt máz anyaga, színe, textúrája magukban hordozzák a  művész szándékát, végső soron azonban a létrejövő eremény megjósolhatatlan. 

- Milyen szerepet játszik a kerámia az életében?

- A kerámiát autodidaktaként kezdtem el művelni. Grafikus művészként kezdtem a  munkám, ma is azt gyakorlom, egy-egy munkámmal akár egy évnél is többet foglalkozok. Azért készítek teáscsészéket, mert a teával és a csészével való foglalatosság egyfajta kísérletezést, kutatóösztönt kapcsol be bennem és persze szünetet és pihenést is jelent a munkámban, ami sokkal konceptuálisabb jellegű.

- Hogyan látja a teáscsészét, mint kapcsolatteremtő eszközt?

- Az én művészi felfogásomra és munkámra van egy párhuzam - a kommunikáció. Nagyon tetszik az az ötlet, hogy két, egymástól  földrajzilag távol élő ember között esztétikai, művészi kapcsolat jöjjön létre.  Ugyanúgy működik ez, mint ahogyan egy szoba, vagy egy tea segítheti két ember között a kapcsolatteremtést. Amikor öt éves voltam, az iskolában készítettem egy ballont, ráírtam a címem és felengedtem az égbe. Két héttel később Svédországból kaptam egy levelet. Annyira hihetetlnennek találtam, olyan mágikus pillanatnak, hogy azt hiszem ez vezetett erre az útra.  

- Milyen szerepet jelenthet a művészi kísérletezés egy köznapi ember életében?
 
-  Pár éve egy művészeti-pedagógiai kísérlet keretében a Florivalban tanuló iskolásokkal ismeretlen hangszereket hoztunk létre. Ehhez bejártuk a völgyet, megfigyeltük otthonuk, a táj jellegzetességeit, az állatokat, növényeket, fákat, sarat, az ágak és a patakok hangjait, majd közösen gyúrtunk, sodortunk, égettünk, végül porcelánból hoztunk létre különböző hangzó eszközöket, amik ezeket a hangokat reprodukálták, vagy modellezték, ha úgy tetszik. Később, ugyancsak kerámiából magát a tájat, anak részleteit formáztuk meg. Mindenkiben benne él a természetes környezet leképezésének, megjelenítésének képessége.
Zen zöld

Pagace csészéit megtekinthetitek itt is: www.japantea.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://puerh.blog.hu/api/trackback/id/tr94319584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása